fbpx

Vitaminai energijai

Geriausi būdai palaikyti natūralų energijos lygį – tai gerai subalansuota mityba, reguliari mankšta ir pakankamas miegas.

Tačiau tai ne visada įmanoma, ypač derinant gyvenimo poreikius.

Laimei, yra daugybė papildų, kuriais galite pasisemti energijos.

 Ašvaganda

 

Ašvaganda yra vienas svarbiausių vaistinių augalų indų ajurvedoje, vienoje seniausių pasaulio medicinos augalas – vaistas – papildas. Manoma, kad ašvaganda didina energijos kiekį, didindama organizmo atsparumą fiziniam ir protiniam stresui

Vieno tyrimo metu žmonėms, kuriems buvo duodama ašvagandos, žymiai pagerėjo keletas streso ir nerimo rodiklių, palyginti su tais, kuriems buvo duodama placebo. Jų organizme taip pat buvo 28 % mažesnis kortizolio – hormono, kuris padidėja reaguojant į stresą.

Visi tyrimai parodė, kad asmenys, kurie vartojo ashwagandhos ekstraktą, pasiekė geresnių rezultatų atlikdami streso, nerimo ir nuovargio vertinimo testus.

Tyrimai rodo, kad ashwagandha ne tik gerina protinį nuovargį ir stresą, bet ir gali sumažinti su fiziniu krūviu susijusį nuovargį. Manoma, kad ašvaganda mažina protinį ir fizinį nuovargį, todėl didina energijos lygį.

 

 Rhodiola Rosea

 

Rhodiola rosea yra žolė, auganti tam tikruose šaltuose, kalnuotuose regionuose. Ji plačiai vartojama kaip adaptogenas – natūrali medžiaga, didinanti organizmo gebėjimą susidoroti su stresu.

Viename tyrime mokslininkai sujungė ir išanalizavo 11 tyrimų rezultatus, kuriuose buvo nagrinėjamas rodiolos poveikis fiziniam ir protiniam nuovargiui daugiau nei 500 žmonių.

Iš 11 tyrimų 8 tyrimuose rasta įrodymų, kad rodiola gali pagerinti fizinį darbingumą ir sumažinti protinį nuovargį. Taip pat nenustatyta jokios didelės rizikos, susijusios su rodiolos papildų saugumu.

Kitoje apžvalgoje padaryta išvada, kad rodiolos šalutinio poveikio rizika nedidelė ir ji gali būti naudinga fiziniam ir protiniam nuovargiui mažinti.

Teigiama, kad rodiolė taip pat gali padėti įveikti depresiją, kuri dažnai būna susijusi su nuovargiu.

Atlikus 12 savaičių trukmės tyrimą buvo lyginamas antidepresinis rodiolos poveikis su dažniausiai skiriamu antidepresantu sertralinu, arba Zoloftu. Nustatyta, kad rodiola mažino depresijos simptomus, tačiau ne taip veiksmingai kaip sertralinas.Tačiau rodiola sukėlė mažiau šalutinių poveikių ir buvo geriau toleruojama nei sertralinas.

Išvados

Manoma, kad rodiola didina organizmo gebėjimą prisitaikyti prie streso, mažindama fizinį ir protinį nuovargį. Ji taip pat gali padėti sumažinti nuovargį depresija sergantiems žmonėms.

 

CoQ10 papildas

 

CoQ10, kuris reiškia kofermentą Q10, natūraliai gaminasi organizme. CoQ10 būna kelių formų, įskaitant ubichinoną ir ubichinolį. Jie yra visur organizme, t. y. jų yra visose ląstelėse.

Visose ląstelėse yra CoQ10, nors daugiausiai jo yra širdyje, inkstuose ir kepenyse. Ląstelės naudoja CoQ10 energijai gaminti ir apsisaugoti nuo oksidacinio pažeidimo.

Kai CoQ10 kiekis sumažėja, organizmo ląstelės negali pasigaminti energijos, reikalingos augti ir išlikti sveikos, todėl gali atsirasti nuovargis.

Žuvyje, mėsoje ir riešutuose yra CoQ10, tačiau jo kiekis nėra toks didelis, kad reikšmingai padidintų jo kiekį organizme

CoQ10 kiekis mažėja su amžiumi ir gali būti mažas žmonėms, sergantiems širdies nepakankamumu, tam tikrais vėžiniais susirgimais, 2 tipo cukriniu diabetu arba žmonėms, vartojantiems statinus, t. y. vaistų, vartojamų cholesterolio kiekiui kraujyje mažinti, grupę.

Tačiau mažai tikėtina, kad CoQ10 papildai padidintų energijos kiekį žmonėms, kurių organizme yra pakankamas šio fermento kiekis.

Be to, su žmonėmis ir gyvūnais atlikti tyrimai rodo, kad CoQ10 papildai yra saugūs, jei vartojamos atitinkamos dozės.

Tyrimai rodo, kad viena iš kelių CoQ10 formų, vadinamoji ubichinolis, veiksmingiau gerina CoQ10 kiekį vyresnio amžiaus vyrams.

 

 

Vitaminas B12

 

Kartu su kitais B grupės vitaminais vitaminas B12 padeda paversti suvalgytą maistą į energiją, kurią gali panaudoti jūsų ląstelės.

Jis taip pat palaiko sveikus organizmo nervus ir kraujo ląsteles bei padeda išvengti anemijos, dėl kurios galite būti silpni ir pavargę.

Vitamino B12 natūraliai randama įvairiuose gyvūniniuose baltymuose, pavyzdžiui, mėsoje, žuvyje ir pieno produktuose. Daugelis maisto produktų taip pat yra praturtinti B12, todėl dauguma Lietuvių gali patenkinti vitamino B12 poreikį vartodami subalansuotą mitybą, kurioje yra daug B12 turinčių maisto produktų.

Nepaisant to, kai kuriems gyventojams gali grėsti B12 trūkumas, kuris pasireiškia tada, kai organizmas negauna pakankamai vitamino B12 arba negali jo įsisavinti reikiamo kiekio.

Todėl kai kurių žmonių energijos lygį gali padidinti B12 papildai.

Žmonėms, kuriems gali grėsti B12 trūkumas:

Vyresnio amžiaus suaugusieji: Maždaug 10-30 % vyresnių nei 50 metų suaugusiųjų sunkiai įsisavina vitaminą B12 iš maisto. Taip yra todėl, kad jie gamina mažiau skrandžio rūgšties ir baltymų, kurie reikalingi tinkamam įsisavinimui.

Veganai: Vegetarams ir veganams gresia B12 trūkumas, nes gyvūninis maistas yra vienintelis natūralus šio vitamino.

Turintiems virškinimo trakto sutrikimų: virškinamojo trakto (GI) sutrikimai, tokie kaip celiakija ir Krono liga, gali sutrikdyti organizmo gebėjimą įsisavinti B12.

Tačiau nėra įrodymų, kad B12 (ar bet kurio kito B grupės vitamino) papildymas gali padidinti energijos kiekį žmonėms, kurių energijos kiekis yra pakankamas.

Vitaminas B12 atlieka svarbų vaidmenį energijos gamyboje. Senėjimas, gyvulinės kilmės produktų išbraukimas iš raciono ir ligos, pažeidžiančios virškinimo traktą, gali lemti mažą B12 kiekį ir nuovargį bei silpnumą.

 

Geležies papildai

 

Organizmui geležies reikia, kad susidarytų hemoglobinas – raudonųjų kraujo kūnelių baltymas, pernešantis deguonį iš plaučių į viso kūno organus ir audinius.

Neturint pakankamo geležies kiekio, raudonieji kraujo kūneliai negali veiksmingai pernešti deguonies į kūno audinius.

Tai sukelia geležies stokos anemiją, dėl kurios galite jausti nuovargį ir silpnumą.

Geležies stokos anemijos priežastys:

Geležies stokojanti mityba: Turtingiausi geležies šaltiniai mityboje yra mėsa ir jūros gėrybės. Dėl šios priežasties geležies poreikis veganams yra 1,8 karto didesnis nei žmonėms, kurie valgo mėsą.

Kraujo netekimas: Daugiau nei pusė jūsų kūno geležies yra kraujyje. Todėl dėl gausių mėnesinių ar vidinio kraujavimo netekus kraujo, jo kiekis gali labai sumažėti.

Nėštumas: Nėščioms moterims reikia dvigubai daugiau geležies, kad palaikytų normalų vaisiaus augimą. Deja, maždaug pusei nėščių moterų pasireiškia geležies stokos anemija.

Tokiais atvejais gali prireikti geležies papildų, kad būtų pašalintas geležies trūkumas ir išvengta su geležies stokos anemija susijusių komplikacijų, įskaitant nuovargį.

Raudoniesiems kraujo kūneliams reikalinga geležis, kad jie galėtų pernešti deguonį į organizmo audinius. Neturint geležies, deguonies tiekimas į visą organizmą yra ribotas, todėl gali pasireikšti didelis nuovargis. Geležies poreikį gali padidinti dieta, kurioje yra mažai geležies, per didelis kraujo netekimas ir nėštumas.

 

Kreatinas

Kreatinas yra junginys, natūraliai randamas raudonoje mėsoje, kiaulienoje, paukštienoje ir žuvyje. Jis veikia kaip greitos energijos šaltinis jūsų organizme.

Adenozintrifosfatas (ATP) yra gyvybės energijos valiuta. Kai jūsų organizmas naudoja ATP energijai gauti, jis netenka fosfato grupės ir tampa adenozino difosfatu.

Todėl, kai jūsų organizmui reikia greito energijos šaltinio, kreatinas paskolina savo fosfatą ADP ir tampa ATP.

Taip gaunate energijos, reikalingos atliekant didelio intensyvumo ir trumpos trukmės pratimus:

 

 

 Melatoninas

 

Melatoninas yra natūralus hormonas, kuris atlieka svarbų vaidmenį miego metu. Jis gaminasi ir išsiskiria priklausomai nuo paros laiko – vakare kyla, o ryte krenta.

Melatonino papildai gali būti veiksmingas būdas palengvinti nemigą – miego sutrikimą, nuo kurio kenčia apie 30 % suaugusiųjų visame pasaulyje.

Dėl lėtinės nemigos galite būti nuolat pavargę ir mažai energingi. Simptomai: sunku užmigti ar išlikti miegui, pabundama per anksti ir prasta miego kokybė.

Įrodyta, kad žmonėms, sergantiems lėtinio nuovargio sindromu, melatonino papildai gerina koncentraciją ir energiją, kartu mažina nuovargį.

Įdomu tai, kad sumažėjęs melatonino išsiskyrimas siejamas su senėjimu, Alzheimerio liga, 2 tipo diabetu, vėžiu ir aukštu kraujospūdžiu.

Tačiau šiuo metu neaišku, ar melatonino papildų vartojimas gali padėti sumažinti nuovargį šiomis ligomis sergantiems žmonėms .

Panašu, kad melatonino papildai yra saugūs. Be to, dėl jų organizmas negamina mažiau melatonino ir jie nesusiję su abstinencijos ar priklausomybės atsiradimu.

 

Apibendrinimas

 

Gyvenimas gali neigiamai paveikti jūsų energijos lygį.

Laimei, yra daugybė dalykų, kuriuos galite padaryti, kad išlaikytumėte savo energiją, įskaitant subalansuotą mitybą, pakankamai miego ir reguliarų fizinį aktyvumą.

Tačiau daugeliui žmonių tai neįmanoma daryti visą laiką.

Tokiu atveju yra daugybė papildų ir vitaminų, kurie gali padėti padidinti jūsų energiją, kai jos labiausiai reikia. Vieni jų geriau tinka energijai padidinti fizinio krūvio metu, kiti gali būti geriausi, kai jums reikia greito energijos pakėlimo.

 

Be to, visi šiame sąraše išvardyti maisto papildai, tinkamai vartojami, yra gerai žinomi kaip saugūs.

Vis dėlto nepamirškite, kad vis tiek geriausia pasitarti su gydytoju arba registruotu dietologu, kad nustatytumėte, ar šių papildų vartojimas jums yra saugus.